Digitaaliset todisteet ja lompakkosovellukset

Digitaaliset todisteet ovat rakenteisessa muodossa olevia myöntäjän allekirjoittamia digitaalisia tietoja. Todiste sisältää vastaanottajalle hyödyllistä tietoa, jonka todisteen myöntäjä todistaa oikeaksi ja alkuperäiseksi sähköisellä allekirjoituksella. Todisteen haltija (käyttäjä) voi välittää sen haluamilleen vastaanottajille. Myöntäjä ja vastaanottaja eivät yleensä välitä tietoja suoraan keskenään.

Lompakkosovellus sujuvoittaa asiointia

Digitaalinen lompakko on turvallinen tapa jakaa henkilökohtaisia tietoja erilaisissa asiointitilanteissa esimerkiksi pankin, Kelan, työnantajan tai vaikkapa lasten koulun kanssa. Lompakkosovelluksessa henkilökortit, vakuutustodistukset, kanta-asiakaskortit sekä esimerkiksi ammattipätevyydestä kertovat todistukset ovat aina mukana ja helposti käytettävissä. Voit käyttää digitaalisia todisteita esimerkiksi matka- tai pääsylippuina sekä hakiessasi lupia tai etuuksia. Digitaalisen lompakon avulla voit myös kirjautua palveluihin ja todistaa oikeutesi edustaa toista tahoa.

Fyysisessä lompakossa on ajo-, henkilö-, ja kanta-asiakaskorttien lisäksi myös maksukortteja. Jotkut tällä hetkellä saatavilla olevat lompakkosovellukset tarjoavat myös maksamisen ominaisuuksia. Findynetin tarkoitus on sujuvoittaa asiointia. Meidän mielestämme tunnistautumiseen (palveluihin kirjautumiseen) ja maksamiseen on jo tarjolla sujuvia ratkaisuja; näihin käyttökohteisiin ei välttämättä tarvittaisi uudenlaisia lompakkosovelluksia. Me keskitymme lompakkosovelluksissa erityisesti niiden kykyyn välittää digitaalisia todisteita.

Erilaisia käyttäjiä

Lompakkosovelluksen käyttäjä voi olla henkilö tai organisaatio. Esimerkiksi autolla, asunnolla tai verkkoon kytketyillä laitteilla voi olla omia lompakkosovelluksia, joissa on niitä koskevia todisteita.

Erilaisia lompakoita

Lompakkosovellus voi olla esim. mobiilisovellus tai selainkäyttöinen verkkopalvelu. Organisaation lompakkosovellus voi olla kytketty operatiivisiin järjestelmiin.

Hyötyjä kaikille osapuolille

Todisteiden haltijalle

Digitaalisten todisteiden myöntäjinä toimivat ne tahot, joilta nykyäänkin saat todisteita. Asiointipalveluita käyttäessäsi voit itse päättää, mitä itseäsi koskevia tietoja haluat antaa missäkin tilanteessa. Asiointi sujuu nopeammin, kun asiointipalvelun tarjoaja saa tarvitsemansa tiedon saman tien lompakkosovelluksestasi. Lisäksi sinulle jää parempi näkyvyys siihen, mitä tietoa eri tahot meistä käsittelevät ja mihin sinua koskevat päätökset perustuvat.

Digitaalisen todisteen haltija voi olla henkilö tai organisaatio. Todisteen kohde ei aina ole sama kuin sen haltija. Voit saada lompakkosovellukseesi esimerkiksi autoasi, asuntoasi, lemmikkiäsi tai työtehtäviäsi koskevia todisteita. Organisaation lompakkosovelluksesta voi löytyä esimerkiksi lupiin, sertifikaatteihin, velvoitteiden hoitoon ja luottoluokitukseen liittyviä todisteita.

Todisteiden vastaanottajalle

Digitaalisen todisteen vastaanottajan hyödyt liittyvät useimmissa tapauksissa manuaalityön vähenemiseen, prosessien nopeutumiseen ja riskien hallintaan. Todisteessa saatava tieto on rakenteisessa, koneellisesti käsiteltävässä muodossa, joten se voidaan käsitellä suoraan tietojärjestelmissä ilman, että ihmisen pitää lukea tietoja dokumentista tai skannata viivakoodi muovikortilta. Myös tietojen alkuperän ja oikeellisuuden tarkastaminen voidaan automatisoida todisteeseen liittyvän digitaalisen allekirjoituksen avulla. Todisteesta saatavien tietojen voimassaolo voidaan tarkastaa voimassaolorekisteristä esim. viikoittain tai kuukausittain.

Todisteiden myöntäjälle

Todisteisiin liittyvä tieto on jo nykyään suurelta osin digitaalisena yritysten ja organisaatioiden omissa järjestelmissä. Findynet auttaa organisaatioita ottamaan seuraavan askeleen ja myöntämään todisteet järjestelmistään suoraan asiakkaan digitaaliseen lompakkoon, josta he voivat jakaa ne suoraan haluamilleen tahoille.

Kun asioija itse välittää itseään koskevia tietoja, monet hallinnolliset ja tekniset prosessit helpottuvat. Tietoja luovuttavan organisaation ei tarvitse varmistua kaikkien tietoja vastaanottavien tahojen oikeudesta saada tietoja, tehdä näiden kanssa kahdenvälisiä sopimuksia tai rakentaa ja ylläpitää suoria integraatioita näiden tietojärjestelmiin. Kun tiedot luovutetaan niiden kohteelle, tämä voi itse päättää niiden edelleen luovuttamisesta, mikä vähentää alkuperäisen luovuttajan velvollisuuksia. Tarvittaessa digitaalisten todisteiden ekosysteemille voidaan luoda sääntökirja, jonka hyväksymällä ekosysteemin jäsenet sitoutuvat tietojen käyttöön liittyviin periaatteisiin.

Lue lisää luottamusekosysteemien koordinoinnista.

Esimerkkejä henkilökohtaisten todisteiden sovelluskohteista

Erityisryhmätodisteet

Opiskelijakortti
Eläkeläistodiste
Yrityksen työntekijä

Opinnot ja pätevyydet

Lääkäri, psykoterapeutti, sähköasentaja jne.
Suoritukset ja kurssit: hygieniapassi, ensiapukoulutus, järjestyksenvalvoja, …
Ammatilliset sertifikaatit

Luvat ja käyttöoikeudet

Ajokortti
Kirjastokortti
Pääsylippu

Pankki ja vakuutus

Asiakkaan tunteminen
Valtuutus / Valtakirja
Vakuutustodistus

Terveys ja hyvinvointi

Reseptimääräys
Rokotustodistus
Edunvalvontavaltakirja

Kauppa

Iän ja osoitteen vahvistaminen
Kanta-asiakkuus
Lasku ja kuitti

Esimerkkejä organisaation todisteiden sovelluskohteista

Kauppa ja ravintolat

Alkoholijuomien anniskelulupa
Panttilainauslaitosten toimiluvat
Elintarvikealan valvontatulokset (Oiva-raportti)

Viihde ja virkistyspalvelut

Lupa eläintarhan, eläinnäyttelyn tai sirkuksen pitoon
Ampumaratalupa
Musiikin käyttölupa

Asiantuntija-, tiede- ja tekniset palvelut

Laatu- tai tietoturvasertifikaatti (ISO 9001, ISO 27001)
Lupa Sertifioitu asentaja -koulutuksen järjestämiseen
Kestävyyskriteerien todentaja

Rakennus

Vesihuoltojohtojen sijoituslupa
Sähköverkkolupa
Asbestipurkutyölupa

Työnantajan luvat

Ennakkoperintärekisteriote
Poikkeuslupa aika ajoin tehtävään työhön
Poikkeuslupa jaksotyöhön

Ympäristö ja kestävä kehitys

Biosphere
EU Ecolabel
ISO 14001, ISO 20121

Todisteista ja lompakoista kysyttyä

  • Miten digitaaliset todisteet toimivat?

    Digitaaliset todisteet ovat sähköisessä muodossa olevia tietoja, joita voidaan käyttää vahvistamaan väitteitä tai tosiasioita. Ne voivat olla esimerkiksi henkilöllisyyden, pätevyyden, oikeuden, omistuksen tai suostumuksen todisteita.

    Digitaalisten todisteiden aitous voidaan varmistaa, mikä tekee niistä erittäin luotettavia. Digitaaliset todisteet mahdollistavat turvallisen, nopean ja tehokkaan tietojen jakamisen, joka parantaa yksityisyyttä ja tietoturvaa.

    Organisaatiot käyttävät todisteagentteja tuottamaan digitaalisia todisteita ja käyttäjät hyödyntävät digitaalisia lompakoita hallitakseen ja jakaakseen itseään koskevia todisteita.

  • Mitä ovat digitaaliset lompakot?

    Digitaaliset lompakot ovat sovelluksia tai palveluita, jotka mahdollistavat digitaalisten todisteiden myöntämisen, hallinnoinnin ja jakamisen. Ne voivat olla joko luonnollisten henkilöiden tai oikeushenkilöiden kuten yritysten ja muiden organisaatioiden käytössä.

    Digitaalisia lompakoita on saatavilla esimerkiksi puhelinten sovelluskaupoista. Tulevaisuudessa myös EU-jäsenvaltioiden tulee tarjota kansalaisilleen maksuton digitaalinen lompakko.

  • Muita kysymyksiä

    Katso lisää Usein kysyttyä -sivulta.

MUKAAN TOIMINTAAN

Tunnistatko digitaalisten todisteiden ja lompakoiden mahdollisia hyötyjä?

Findynet auttaa todisteiden myöntäjiä ja niiden hyödyntämisestä kiinnostuneita organisaatioita ottamaan ratkaisuja käyttöön ja kokeilemaan niitä liiketoimintahyötyjen saavuttamiseksi.

Liity mukaan

Katso myös

Haluatko kuulla lisää?

Tilaa Findynet-uutiskirje

Uutiskirjeen tilaajana saat kuukausittain tietoa Findynetin ajankohtaisista asioista.
Findynet Osuuskunta käyttää antamiasi tietoja vain ajankohtaisista asioista tiedottamiseen. Sinulla on mahdollisuus perua uutiskirjeen tilaus milloin tahansa.
Tilaa uutiskirje
Tietosuojaseloste

1. Rekisterinpitäjä

Findynet Osuuskunta

Yhteystiedot

c/o EMU Growth Partners Oy
PL 1188
00101 Helsinki
info@findy.fi

Rekisteristä vastaava henkilö

Samuel Rinnetmäki
040 534 4332 4567
samuel.rinnetmaki@findy.fi

2. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja peruste

Findynet Osuuskunnan käsittelee henkilötietoja asiakassuhteen hoitamiseen, palveluista viestimiseen, markkinointitarkoitukseen sekä Osuuskunnan palveluiden tarjoamiseen, kehittämiseen ja suunnitteluun. Käsittelyn perusteena on Findynet Osuuskunnan oikeutettu etu hoitaa asiakas- ja kumppanisuhteita ja markkinoida tuottamiaan palveluita.

3. Rekisteröidyt

Käsittelemme seuraaviin ryhmiin kuuluvien henkilöiden tietoja:

  • Asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat
  • Yhteistyökumppanit ja potentiaaliset yhteistyökumppanit
  • Verkkosivujen kävijät (evästeet ja analytiikka)

4. Käsiteltävät henkilötiedot

Käsittelemme seuraavia tietoja:

Perustiedot:

  • Nimi
  • Osoite
  • Sähköposti
  • Puhelinnumero
  • Asema tai tehtävä yrityksessä
  • Yrityksen nimi ja perustiedot

Yhteydenpitoon liittyvät tiedot

  • Yhteydenotot, sähköpostit ja palautteet
  • Uutiskirjeen tilaukset ja markkinointiluvat

Asiakastiedot

  • Tiedot ostetuista tuotteista / palveluista

Verkkosivujen selailutiedot

  • Tiedot verkkosivujen selailusta

5. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet, joiden käyttämistä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen info@findynet.fi

Oikeus saada tutustua tietoihin

Rekisteröidyllä on oikeus saada vahvistus siitä käsittelemmekö häntä koskevia henkilötietoja. Mikäli rekisteröidyn tietoja käsitellään, on hänellä oikeus saada jäljennöstä käsiteltävistä henkilötiedoista.

Oikeus tietojen oikaisemiseen

Rekisteröity voi pyytää oikaisemaan häntä koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.

Vastustamisoikeus

Rekisteröity voi vastustaa henkilötietojen käsittelyä tietyissä tilanteissa: tietosuoja.fi/oikeus-vastustaa-kasittelya.

Suoramarkkinointikielto

Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojen käyttäminen suoramarkkinointiin.

Poisto-oikeus

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen poistamista, jos tietojen käsittely ei ole tarpeen. Käsittelemme poistopyynnön, jonka jälkeen joko poistamme tiedot tai ilmoitamme perustellun syyn, miksi tietoja ei voida poistaa.

On huomioitava, että rekisterinpitäjällä voi olla lakisääteinen tai muu oikeus olla poistamatta pyydettyä tietoa. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus säilyttää kirjanpitoaineisto Kirjanpitolaissa (luku 2, 10 §) määritellyn ajan (10 vuotta) mukaisesti. Tämän vuoksi kirjanpitoon liittyvää aineistoa ei voida poistaa ennen määräajan umpeutumista.

Oikeus rajoittaa tietojen käsittelyä

Rekisteröity voi pyytää rajoittamaan itseään koskevien henkilötietojen käsittelyä mikäli kiistää henkilötietojen paikkansapitävyyden tai on vastustanut käsittelyä ja vastustuspyyntö on käsiteltävänä.

Suostumuksen peruuttaminen

Jos rekisteröityä koskeva henkilötietojen käsittely perustuu ainoastaan suostumukseen, eikä esim. asiakkuuteen tai jäsenyyteen, voi rekisteröity peruuttaa suostumuksen.

Rekisteröity voi valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rajoitamme kiistanalaisten tietojen käsittelyä siksi aikaa, kunnes asia saadaan ratkaistua.

Valitusoikeus

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle kantelu, jos hän kokee, että rikomme henkilötietoja käsitellessämme voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä.
Tietosuojavaltuutetun yhteystiedot: www.tietosuoja.fi/fi/index/yhteystiedot.html

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Henkilötietoja kerätään asiakkaalta itseltään asiakkaansuhteen syntyessä sekä rekisteripitäjän järjestelmistä palveluihin verkkolomakkeiden kautta. Lisäksi päivitetään viranomaislähteistä tai muilta palveluntarjoajilta, millä varmistetaan tiedon ajantasaisuuden.

7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset

Tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta markkinointitarkoituksiin Findynet Osuuskunnan ja sen jäsenorganisaatioiden ulkopuolelle.

8. Käsittelyn kesto

Henkilötietoja käsitellään vain niin kauan kun niiden säilyttäminen on tarpeellista, esimerkiksi asiakkuuden voimassaolon ajan tai kirjanpitolain vaatimusten mukaisen ajan. Markkinointilistaltamme rekisteröity pääsee poistumaan itse lähettämässämme markkinointisähköpostissamme olevan linkin kautta taikka lähettämällä viestin osoitteeseen:
info@findynet.fi.

9. Henkilötietojen käsittelijät

Rekisterinpitäjä, tämän työntekijät ja alihankkijat käsittelevät henkilötietoja. Voimme myös ulkoistaa henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.

10. Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle

Henkilötietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

11. Automaattinen päätöksenteko ja profilointi

Emme käytä tietoja automaattiseen päätöksentekoon tai profilointiin.

12. Evästeet ja selailun seuranta

Keräämme käyttäjän päätelaitetta koskevia tietoja evästeiden (”cookies”) ja muiden vastaavien tekniikoiden, kuten selaimen paikallisen tietovaraston, avulla. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät usein nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat selaimet.

Sivustomme käyttää Piwik Pro -palvelua selailun seurantaan.

Sivuillamme on myös linkkejä muihin sivustoihin ja palveluihin. Me emme vastaa näiden ulkopuolisten sivustojen yksityisyydensuojakäytännöistä tai sisällöistä. Kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa palveluissamme tilastoidakseen eri sivustojen kävijämääriä.