Digitaaliset todisteet ja lompakkosovellukset
Digitaaliset todisteet ovat rakenteisessa muodossa olevia myöntäjän allekirjoittamia digitaalisia tietoja. Todiste sisältää vastaanottajalle hyödyllistä tietoa, jonka todisteen myöntäjä todistaa oikeaksi ja alkuperäiseksi sähköisellä allekirjoituksella. Todisteen haltija (käyttäjä) voi välittää sen haluamilleen vastaanottajille. Myöntäjä ja vastaanottaja eivät yleensä välitä tietoja suoraan keskenään.
Lompakkosovellus sujuvoittaa asiointia
Digitaalinen lompakko on turvallinen tapa jakaa henkilökohtaisia tietoja erilaisissa asiointitilanteissa esimerkiksi pankin, Kelan, työnantajan tai vaikkapa lasten koulun kanssa. Lompakkosovelluksessa henkilökortit, vakuutustodistukset, kanta-asiakaskortit sekä esimerkiksi ammattipätevyydestä kertovat todistukset ovat aina mukana ja helposti käytettävissä. Voit käyttää digitaalisia todisteita esimerkiksi matka- tai pääsylippuina sekä hakiessasi lupia tai etuuksia. Digitaalisen lompakon avulla voit myös kirjautua palveluihin ja todistaa oikeutesi edustaa toista tahoa.
Fyysisessä lompakossa on ajo-, henkilö-, ja kanta-asiakaskorttien lisäksi myös maksukortteja. Jotkut tällä hetkellä saatavilla olevat lompakkosovellukset tarjoavat myös maksamisen ominaisuuksia. Findynetin tarkoitus on sujuvoittaa asiointia. Meidän mielestämme tunnistautumiseen (palveluihin kirjautumiseen) ja maksamiseen on jo tarjolla sujuvia ratkaisuja; näihin käyttökohteisiin ei välttämättä tarvittaisi uudenlaisia lompakkosovelluksia. Me keskitymme lompakkosovelluksissa erityisesti niiden kykyyn välittää digitaalisia todisteita.
Hyötyjä kaikille osapuolille
Todisteiden haltijalle
Digitaalisten todisteiden myöntäjinä toimivat ne tahot, joilta nykyäänkin saat todisteita. Asiointipalveluita käyttäessäsi voit itse päättää, mitä itseäsi koskevia tietoja haluat antaa missäkin tilanteessa. Asiointi sujuu nopeammin, kun asiointipalvelun tarjoaja saa tarvitsemansa tiedon saman tien lompakkosovelluksestasi. Lisäksi sinulle jää parempi näkyvyys siihen, mitä tietoa eri tahot meistä käsittelevät ja mihin sinua koskevat päätökset perustuvat.
Digitaalisen todisteen haltija voi olla henkilö tai organisaatio. Todisteen kohde ei aina ole sama kuin sen haltija. Voit saada lompakkosovellukseesi esimerkiksi autoasi, asuntoasi, lemmikkiäsi tai työtehtäviäsi koskevia todisteita. Organisaation lompakkosovelluksesta voi löytyä esimerkiksi lupiin, sertifikaatteihin, velvoitteiden hoitoon ja luottoluokitukseen liittyviä todisteita.
Todisteiden vastaanottajalle
Digitaalisen todisteen vastaanottajan hyödyt liittyvät useimmissa tapauksissa manuaalityön vähenemiseen, prosessien nopeutumiseen ja riskien hallintaan. Todisteessa saatava tieto on rakenteisessa, koneellisesti käsiteltävässä muodossa, joten se voidaan käsitellä suoraan tietojärjestelmissä ilman, että ihmisen pitää lukea tietoja dokumentista tai skannata viivakoodi muovikortilta. Myös tietojen alkuperän ja oikeellisuuden tarkastaminen voidaan automatisoida todisteeseen liittyvän digitaalisen allekirjoituksen avulla. Todisteesta saatavien tietojen voimassaolo voidaan tarkastaa voimassaolorekisteristä esim. viikoittain tai kuukausittain.
Todisteiden myöntäjälle
Todisteisiin liittyvä tieto on jo nykyään suurelta osin digitaalisena yritysten ja organisaatioiden omissa järjestelmissä. Findynet auttaa organisaatioita ottamaan seuraavan askeleen ja myöntämään todisteet järjestelmistään suoraan asiakkaan digitaaliseen lompakkoon, josta he voivat jakaa ne suoraan haluamilleen tahoille.
Kun asioija itse välittää itseään koskevia tietoja, monet hallinnolliset ja tekniset prosessit helpottuvat. Tietoja luovuttavan organisaation ei tarvitse varmistua kaikkien tietoja vastaanottavien tahojen oikeudesta saada tietoja, tehdä näiden kanssa kahdenvälisiä sopimuksia tai rakentaa ja ylläpitää suoria integraatioita näiden tietojärjestelmiin. Kun tiedot luovutetaan niiden kohteelle, tämä voi itse päättää niiden edelleen luovuttamisesta, mikä vähentää alkuperäisen luovuttajan velvollisuuksia. Tarvittaessa digitaalisten todisteiden ekosysteemille voidaan luoda sääntökirja, jonka hyväksymällä ekosysteemin jäsenet sitoutuvat tietojen käyttöön liittyviin periaatteisiin.
Lue lisää luottamusekosysteemien koordinoinnista.
Esimerkkejä henkilökohtaisten todisteiden sovelluskohteista
Erityisryhmätodisteet
Opiskelijakortti
Eläkeläistodiste
Yrityksen työntekijä
Opinnot ja pätevyydet
Lääkäri, psykoterapeutti, sähköasentaja jne.
Suoritukset ja kurssit: hygieniapassi, ensiapukoulutus, järjestyksenvalvoja, …
Ammatilliset sertifikaatit
Luvat ja käyttöoikeudet
Ajokortti
Kirjastokortti
Pääsylippu
Pankki ja vakuutus
Asiakkaan tunteminen
Valtuutus / Valtakirja
Vakuutustodistus
Terveys ja hyvinvointi
Reseptimääräys
Rokotustodistus
Edunvalvontavaltakirja
Kauppa
Iän ja osoitteen vahvistaminen
Kanta-asiakkuus
Lasku ja kuitti
Esimerkkejä organisaation todisteiden sovelluskohteista
Kauppa ja ravintolat
Alkoholijuomien anniskelulupa
Panttilainauslaitosten toimiluvat
Elintarvikealan valvontatulokset (Oiva-raportti)
Viihde ja virkistyspalvelut
Lupa eläintarhan, eläinnäyttelyn tai sirkuksen pitoon
Ampumaratalupa
Musiikin käyttölupa
Asiantuntija-, tiede- ja tekniset palvelut
Laatu- tai tietoturvasertifikaatti (ISO 9001, ISO 27001)
Lupa Sertifioitu asentaja -koulutuksen järjestämiseen
Kestävyyskriteerien todentaja
Rakennus
Vesihuoltojohtojen sijoituslupa
Sähköverkkolupa
Asbestipurkutyölupa
Työnantajan luvat
Ennakkoperintärekisteriote
Poikkeuslupa aika ajoin tehtävään työhön
Poikkeuslupa jaksotyöhön
Ympäristö ja kestävä kehitys
Biosphere
EU Ecolabel
ISO 14001, ISO 20121
Todisteista ja lompakoista kysyttyä
-
Miten digitaaliset todisteet toimivat?
Digitaaliset todisteet ovat sähköisessä muodossa olevia tietoja, joita voidaan käyttää vahvistamaan väitteitä tai tosiasioita. Ne voivat olla esimerkiksi henkilöllisyyden, pätevyyden, oikeuden, omistuksen tai suostumuksen todisteita.
Digitaalisten todisteiden aitous voidaan varmistaa, mikä tekee niistä erittäin luotettavia. Digitaaliset todisteet mahdollistavat turvallisen, nopean ja tehokkaan tietojen jakamisen, joka parantaa yksityisyyttä ja tietoturvaa.
Organisaatiot käyttävät todisteagentteja tuottamaan digitaalisia todisteita ja käyttäjät hyödyntävät digitaalisia lompakoita hallitakseen ja jakaakseen itseään koskevia todisteita.
-
Mitä ovat digitaaliset lompakot?
Digitaaliset lompakot ovat sovelluksia tai palveluita, jotka mahdollistavat digitaalisten todisteiden myöntämisen, hallinnoinnin ja jakamisen. Ne voivat olla joko luonnollisten henkilöiden tai oikeushenkilöiden kuten yritysten ja muiden organisaatioiden käytössä.
Digitaalisia lompakoita on saatavilla esimerkiksi puhelinten sovelluskaupoista. Tulevaisuudessa myös EU-jäsenvaltioiden tulee tarjota kansalaisilleen maksuton digitaalinen lompakko.
-
Muita kysymyksiä
Katso lisää Usein kysyttyä -sivulta.
MUKAAN TOIMINTAAN
Tunnistatko digitaalisten todisteiden ja lompakoiden mahdollisia hyötyjä?
Findynet auttaa todisteiden myöntäjiä ja niiden hyödyntämisestä kiinnostuneita organisaatioita ottamaan ratkaisuja käyttöön ja kokeilemaan niitä liiketoimintahyötyjen saavuttamiseksi.