Todisteiden voimassaolorekisteri

Voimassaolorekisteriä tarvitaan varmistamaan, että myönnetyt digitaaliset todisteet ovat edelleen voimassa. Esimerkiksi, jos joku on saanut luvan tai muun todisteen, joka myöhemmin peruutetaan, tämä tieto päivitetään voimassaolorekisteriin. Tämän ansiosta eri osapuolet, kuten palveluntarjoajat tai viranomaiset, voivat tarkastaa todisteen ajantasaisen voimassaolon.
Findynet tarjoaa todisteiden voimassaolon tarkastamista varten todisteiden voimassaolorekisteriä. Voit ottaa avoimen lähdekoodin toteutuksemme käyttöön veloituksetta tai hankkia voimassaolorekisterin palveluna Findynetiltä.

 

Kuinka voimassaolorekisteriä käytetään?

Todisteen rekisteröinti: Kun digitaalinen todiste myönnetään, sen voimassaolotiedot rekisteröidään voimassaolorekisteriin. Jos todiste perutaan tai sen voimassaolo päättyy, tämä tieto päivitetään rekisteriin.

Todisteen tarkastus: Kun todistetta käytetään, vastaanottaja voi tarkastaa sen voimassaolon voimassaolorekisteristä. Vastaanottaja voi koska tahansa myöhemminkin varmistaa, että todiste on edelleen kelvollinen.

Todisteen voimassaolon ylläpito: Todisteen myöntäjän todisteagentti ylläpitää todisteiden ajantasaisuutta voimassaolorekisterissä. Uudet todisteet lisätään ja perutut tai vanhentuneet todisteet merkitään erääntyneiksi.

Voimassaolorekisteri tukee digitaalisten todisteiden luotettavuutta ja auttaa ehkäisemään väärinkäytöksiä.

Voimassaolorekisterin toiminta ja teknologia

Findynetin tarjoama voimassaolorekisteri perustuu yksityisyyttä suojaavaan Status List -teknologiaan. Ratkaisun avulla voidaan tarkastaa todisteen voimassaolo paljastamatta, kenen todiste on kyseessä tai mikä on todisteen sisältö. Kun todisteen voimassaoloa tarkastetaan, tarkastusprosessi keskittyy vain siihen, onko todiste voimassa vai ei, eikä se paljasta todisteen haltijan identiteettiä tai muita yksityiskohtia.

Todisteen myöntäjä voi asentaa voimassaolorekisterin haluamaansa ympäristöön tai hankkia sen teknisen ylläpidon palveluna Findynetiltä.

Joissain luottamusekosysteemeissä todisteen voimassaolon tarkastamisesta voidaan periä maksu. Näin voidaan tasapainottaa digitaalisten todisteiden  tuottamaa arvoa luottamusekosysteemin toimijoiden kesken. Todisteen vastaanottaja maksaa prosessiensa sujuvoittamisesta ja riskienhallintansa tehostumisesta, ja todisteen myöntäjä saa vastinetta oikeiksi todistamilleen ja luovuttamilleen tiedoille.

Haluatko kuulla lisää?

Kerromme mielellämme lisää voimassaolorekisteristämme, sen hyödyistä liiketoiminnalle ja teknisestä toiminnasta. Varaa aika keskusteluun kuullaksesi lisää tarjoamastamme ratkaisusta.

Varaa aika keskusteluun