Ratkaisumme soveltuvat luottamuksen ja sujuvuuden lisäämiseen erityisesti tilanteissa, joissa asioiden edistämiseksi tarvitaan tietoa, joka hankitaan yhdeltä osapuolelta ja toimitetaan toiselle. Tällaisiin monen toimijan tilanteisiin voidaan tuoda luottamusta ja sujuvuutta hyödyntämällä
- digitaalisia todisteita, eli digitaalisesti allekirjoitettuja vahvistettuja tietoja
- lompakkosovelluksia, joiden avulla todisteita hallinnoidaan sekä
- todisteagentteja, joita organisaatiot hyödyntävät todisteiden myöntämiseen ja vastaanottamiseen
Vahvistettuun tietoon perustuva asiointi
Asioiden hoitaminen perustuu vahvistettuihin tietoihin. Hyödynnämme päivittäin erilaisia dokumentteja kuten tositteita, todistuksia ja lupia todistaaksemme jotain itsestämme ja oikeuksistamme. Asiointi ei olisi mahdollista, jos näiden dokumenttien vastaanottaja ei luottaisi niiden aitouteen tai niiden myöntäjään.
Suuri osa todisteista on yhä muovisia, paperisia tai PDF-dokumentteja. Todisteiden hankkiminen voi olla hidasta ja työlästä ja niiden aitouden tarkastamiseen ei aina ole olemassa näppäriä keinoja. Joskus niihin luotetaan siksi, että niiden väärentäjä voidaan asettaa edesvastuuseen, jos väärennös huomataan (esimerkiksi työ- ja opintotodistukset). Joskus todisteisiin liitetään esim. viivakoodina yksilöivä tunniste, jonka perusteella voidaan tarkastaa jostain tietojärjestelmästä, että todiste on voimassa (esimerkiksi pääsyliput ja jotkut luvat). Joskus todisteen vastaanottaja voi joutua tekemään työläitä tarkastustoimenpiteitä varmistuakseen siitä, että esitetty todiste on aito, sen esittäjälle myönnetty ja väitetyn myöntäjän myöntämä.
Findynet rakentaa yleiskäyttöistä tapaa näiden todisteiden myöntämiseen ja hyödyntämiseen digitaalisesti allekirjoitettuina tietoina, joiden aitous voidaan helposti tarkastaa.
Asiointiprosessien sujuvoittaminen ja digitalisointi
Digitaalisiin todisteisiin ja asiointiin tarvittava tieto on jo suurilta osin digitaalisessa muodossa eri organisaatioiden järjestelmissä. Jotta näitä tietoja voidaan myöntää ja vastaanottaa todistemuodossa tarvitaan ohjelmisto, joka huolehtii mm. todisteisiin kytketyistä tunnisteista ja niiden avainten hallinnasta, digitaalisten allekirjoitusten luomisesta ja tarkastamisesta sekä yhteyksistä lompakkosovelluksiin. Findynet ylläpitää listaa tarjoamiemme teknisten tukipalvelujen kanssa yhteentoimivista todisteagenteista.
Voit halutessasi hankkia todisteagentin myös Findynetin kautta.
Findynetin avulla kohti sujuvaa ja turvallista digitaalisen identiteetin hallintaa
Yhteiskunnan ja palveluiden digitalisoituessa on syntynyt kasvava tarve hyödyntää digitaalisia identiteettitietoja jokapäiväisessä asioinnissa, kuten viranomaispalveluissa, sähköisessä kaupankäynnissä ja sosiaalisen median palveluissa.
Toisaalta huoli identiteettitietojen käytön yksityisyydestä on alati lisääntymässä. Digitaalisten identiteettitietojen käytön ja yksilönsuojan tasapainottamisesta onkin tullut globaali haaste.
Findynetin ratkaisut perustuvat malliin, jossa käyttäjät – sekä ihmiset että organisaatiot – hallitsevat itseään koskevia tietoja digitaalisten lompakoiden avulla. Tässä mallissa sinä päätät, mitä tietoja haluat itsestään jakaa ja kenen kanssa – esimerkiksi viranomaisen, pankin tai verkkokaupan kanssa. Voit siis tarkalleen valita mitä tietoja haluat jakaa, ja jos muutat mielesi, voit jopa peruuttaa suostumuksesi tietojesi käyttöön.
Tämä lähestymistapa antaa sinulle kontrollin tietojesi käyttöön, vähentää identiteettivarkauksien mahdollisuutta ja helpottaa henkilökohtaisten tietojesi hallintaa. Kyse on siitä, että sinä – eivät yritykset tai viranomaiset – hallitset tietojesi jakamista.