Findynet Osuuskunnan uutiskirje – elokuu 2023

Tervetuloa mukaan itsehallitun identiteetin ratkaisujen demotilaisuuksiin

Findynet järjestää demotilaisuuksien sarjan, jossa esitellään markkinoilta löytyviä digitaalisiksi lompakoiksi ja faktalompakoiksikin kutsuttuja ratkaisuja.

Näiden välineiden avulla ihmiset ja organisaatiot voivat myöntää, jakaa ja vastaanottaa erityyppisiä digitaalisia todisteita. Digitaaliset todisteet ovat sähköisiä tietoja, jotka vahvistavat tietyn ihmistä tai organisaatiota koskevan tiedon. Ne voivat olla esimerkiksi henkilöllisyyden, organisaation identiteetin, pätevyyden, luvan, tai suostumuksen todisteita. Digitaalisten todisteiden alkuperä ja aitous voidaan varmentaa, mikä tekee niistä erittäin luotettavia.

Findynet järjesti kesällä itsehallitun identiteetin (SSI) ratkaisujen tietopyynnön, jossa haettiin tietoa organisaatioiden käyttöön soveltuvista ratkaisuista. Tietojen avulla Findynet voi tukea kokeiluhankkeisiin osallistuvien tahojen teknologiavalintoja.

Tietopyyntöön saatiin 10 vastausta. Voimme jakaa saamamme vastaukset kokeiluhankkeisiin osallistuville tai itsehallitun identiteetin ekosysteemien rakentamiseen osallistuville toimijoille. Mikäli organisaatiosi osallistuu itsehallitun identiteetin ekosysteemien rakentamiseen tai osallistuu kokeiluhankkeiin, ota yhteyttä samuel.rinnetmaki(at)findy.fi saadaksesi tietopyynnön vastaukset.

Tietopyyntöön vastanneet esittelevät ratkaisujaan avoimissa demotilaisuuksissaEnsimmäinen demotilaisuus järjestetään keskiviikkona 23.8. kello 12-13.

Lähde mukaan Vahvistettu eKuitti-kokeiluhankkeiseen

Valmistelemme Vahvistettu eKuitti-kokeilua yhdessä Yrityksen Digitalous -hankkeen kanssa. Kokeilu koskee eKuitin välittämistä yritysten välillä. Vahvistettu eKuitti on myyjän allekirjoittama digitaalinen todiste, jonka alkuperän aitous, voimassaolo ja muuttumattomuus voidaan varmentaa. Vahvistettava eKuitti toimitetaan myyjän digitaalisesta lompakosta ostajan digitaaliseen lompakkoon yritysten välillä. Tyypillinen käyttötapaus vahvistetulle eKuitille on esimerkiksi tarve toimittaa kuitti hotelliyöpymisestä tai matkasta työnantajalle. Digitaalisiin lompakoihin nojaava malli suojaa asiakasdataa sillä ostaja valitsee itse mitä kuitin sisältämiä tietoja ja mille hyödyntäjille tietoja jaetaan. Vahvistettu eKuitti alentaa liiketoiminnan riskejä, sillä vahvistettua eKuittia ei voida väärentää kirjapidon tositteeksi, tai kulu-, vakuutus-, ja muita korvauksia haettaessa.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä esko.kaarlonen(at)valtiokonttori.fi tai markus.hautala(at)findy.fi kuullaksesi lisää ja liittyäksesi mukaan kokeiluhankkeeseen!

Toivotamme tervetulleiksi kokeiluhankkeeseen vahvistettuja kuitteja myöntävien ja hyödyntävien organisaatioita lisäksi myös järjestelmätoimittajat ja palveluntarjoajat, kuten eKuitti-operaattorit, kassajärjestelmätoimittajat, sekä kulu- ja matkalaskujärjestelmätoimittajat.

EU:n digitaalinen identiteetti etenee – tule kuulemaan viimeisimmät uutiset DVV:n järjestämässä eIDAS Toolbox-webinaarissa

EU valmistelee lainsäädäntöä eurooppalaiselle digitaaliselle identiteetille ja digitaaliselle lompakkosovellukselle. Euroopassa yli maiden rajojen toimivalla identiteettilompakolla olisi mahdollista tunnistautua ja osoittaa luotettavasti erilaisia henkilötietoja. Lompakoille löytyy runsaasti käyttötapauksia muun muassa matkustamiseen, terveydenhuoltoon, pankkitoimintaan ja koulutukseen liittyen.

Suomi osallistuu valmisteluun aktiivisesti ja on mukana ratkaisun teknisessä määrittelyssä, säädösvalmistelussa ja pilotoinnissa. Euroopan komissio investoi 46 miljoonaa euroa eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon pilotteihin, jotka ovat käynnistyneet keväällä 2023. Findynet Osuuskunta on mukana tässä työssä EWC-konsortion (EU Digital Identity Wallet Consortium) liitännäisjäsenenä.

DVV järjestää perjantaina 8.9 klo 10–11 eIDAS Toolbox webinaarin, jonne ovat tervetulleita eIDAS-asetusvalmistelun ja Toolbox-työn sekä pilottien etenemisestä kiinnostuneet.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen: Linkki

Annika Koli aloitti Findynet Osuuskunnan ekosysteemi- ja tarjoomajohtajana

Findynet on vahvistanut organisaatiotaan nimittämällä Annika Kolin Ekosysteemi- ja tarjoomajohtajaksi. Annika vastaa osuuskunnan ekosysteemi- ja tarjoomakehityksestä dialogissa osuuskunnan jäsenten ja muiden sidosryhmien kanssa. Annikalla on yli 20-vuoden kokemus digitaalisten palveluiden kehittämisestä mm. F-Securella, Elisalla, Allerilla ja Suomi24:llä. Viimeksi Annika on ollut rakentamassa TomorrowTechillä Digitaalinen asuntokauppa DIASia, jossa hän vastasi mm. digitaalisen kiinteistökaupan palveluiden kehittämisestä yhteistyössä kiinteistönvälittäjien, pankkien, järjestelmätoimittajien ja Maanmittauslaitoksen kanssa.

Annikan tavoittaa puhelimella numerosta +358 50 506 0642 ja sähköpostilla osoitteesta annika.koli(at)findy.fi

Seuraa Findynetiä verkossa ja liity mukaan keskusteluun!

LinkedIn: Linkki

Slack: Linkki

Sähköposti: info(at)findy.fi

Lisää kirjoituksia