Digitaaliset lompakot ja todisteet – tilannekuva

Digitaalisten todisteiden ja lompakoiden kehitys etenee vauhdilla. Tälle sivulle on koottu tietoa digitaalisten todisteiden kokeiluista ja piloteista sekä käytännön toteutuksessa tarvittavista välineistä, kuten lompakoista. 

Lompakoiden ja todisteiden hyödyntämisessä organisaatiot kulkevat läpi monivaiheisen polun, joka alkaa uuden mahdollisuuden tiedostamisesta ja jatkuu analyysien, kokeilujen ja pilotin kautta tuotantoon. 

Sivun tiedot päivitetty: 29.10.2025

Ideasta käytäntöön

Kesällä 2025 Findynet toteutti yhdessä yhteentoimivuuden sparrausryhmän kanssa haastattelukierroksen seitsemässä organisaatiossa. Haastatteluiden tulokset jäsennettiin nelivaiheisen mallin mukaan, joka kuvaa organisaatioiden etenemistä digitaalisten todisteiden ja lompakoiden hyödyntämisessä ideasta käytäntöön. Etenemisen vaiheet:

  • Tiedostaminen
  • Käyttötapausten tunnistaminen ja analysointi
  • Kokeilut ja pilotit
  • Tuotantoon siirtyminen

Tämä tilannekuva keskittyy erityisesti kokeiluihin ja pilotteihin, ja sitä täydennetään uusien havaintojen myötä. Kokeilujen lisäksi olemme koonneet sivulle joitankin keskeisiä meneillään olevia ja päättyneitä selvityksiä, joissa on tunnistettu lompakoiden ja todisteiden mahdollisia käyttötapauksia.

Kokeilut ja pilotit

Kokeiluja ja pilotteja on jo tehty ja meneillään runsaasti. Findynet edistää muutamien avainteemojen ympärille syntyviä ekosysteemejä. EU puolestaan rahoittaa rajat ylittäviä, laajan mittakaavan pilotteja. Meneillään on myös eIDAS-asetuksen kansallinen toimeenpano, jossa avaintoimijoita Suomessa ovat DVV, PRH, Poliisi ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Samaan aikaan lompakot sekä todisteiden myöntämiseen ja vastaanottamiseen tarvittavat agentit kehittyvät vauhdilla. Alta löydät tärkeimmät nostot näistä teemoista.

Onko organisaatiossasi tehty kokeilu tai pilotti, joka puuttuu alla olevalta listalta? Kerro siitä meille lähettämällä viesti osoitteeseen info@findy.fi.

  • Findynetin edistämät avainteemat

    Alennusperusteiden ekosysteemi ja eläkeläistodistus

    Yhdessä HSL:n ja Kelan kanssa jo keväällä 2023 käynnistetty hanke eläkeläistodistuksen digitalisoimiseksi tähtää laajempaan alennusperusteiden ekosysteemiin. Tavoitteena on, että erilaiset alennusperusteet, kuten ikätodisteet, opiskelijatodisteet ja eläkeläistodisteet, voidaan tuottaa luotettavina digitaalisina todisteina, joita organisaatiot voivat hyödyntää yhdenmukaisella tavalla. Lue lisää. 

    Vahvistetun osaamisen ekosysteemi

    Findynet pyrkii kokoamaan yhteen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamat osaamistodisteet vahvistetun osaamisen ekosysteemiin. Tämä tarjoaa yksilöille helpon ja turvallisen tavan hallita ja jakaa omaa osaamistaan juuri silloin ja niille tahoille, joille he itse haluavat. Samalla organisaatiot, kuten työnantajat ja koulutuksen tarjoajat, hyötyvät luotettavasta ja helposti hyödynnettävästä tiedosta esimerkiksi rekrytoinnissa ja kilpailutuksissa. Lue lisää.

  • EU-hankkeet

    EU:n on rahoittanut ja rahoittaa useita laajan mittakaavan pilotteja (Large Scale Pilot – LSP), joissa kokeillaan ja pilotoidaan eri käyttötapauksia rajat ylittävästi. EU:n piloteista on saatavilla kattavasti tietoa komission sivuilla. Meneillään olevia ja päättyneitä pilotteja ovat:

    WE BUILD

    WE BUILD keskittyy erityisesti yritysten sekä maksamisen käyttötapauksiin. Pilotti käynnistyi syyskuussa 2025.

    Aptitude

    Tässä konsortiossa on mukana laaja kattaus käyttötapauksia esim. matkailuun ja ajoneuvon rekisteröintiin liittyen. Pilotti käynnistyy syksyllä 2025. Aptitudesta lisätietoa EU Funding & Tenders portaalissa.

    Potential

    Potential keskittyi kuuteen käyttötapaukseen liittyen eHallintoon, pankkitilin avaamiseen, SIM-kortin rekisteröimiseen, mobiiliajokorttiin, allekirjoitukseen ja eReseptiin. Potential päättyi 30.9.2025.

    • Traficom osallistui Potentialissa mobiiliajokortin hyödyntämiseen autovuokraamoiden ja poliisin tarkastuksissa.
    • DVV osallistui sähköisen viranomaisasioinnin pilotointiin Suomi.fi-tunnistuksen asiakastestiympäristöä käyttäen.

    EWC

    EWC:ssä tutkittiin muun muassa matkustamista, maksamista, identiteettitietojen myöntämistä ja yrityslompakkoja. EWC:ssä tutkittiin myös loppukäyttäjien ajatuksia lompakoista sekä liiketoimintamalleja. EWC:n tuloksia on jukaistu laajasti EWC:n löydösten ja tuotosten sivulla.
    EWC päättyi 31.7.2025.

    • DVV osallistui EWC:ssä Photo-ID todistuksen ja matkustamisen käyttötapauksiin.
    • Vero osallistui pankkitilin avaamisen (KYC), vKuitin ja MiniWallet yrityslompakon kokeiluihin.
    • Findynetin luottamusrekisteriä kokeiltiin EWC:ssä pankkitilin avaamisen kokeilussa. Luottamusrekisteriin tallennettiin todisteiden myöntäjistä tietoa, jonka perusteella todisteiden vastaanottaja pystyi varmistamaan, että myöntäjä on luotettu toimija.
    • Suomesta EWC:hen osallistui myös PRH, Valtiokonttori, Finnair ja Tietoevry,

    Nobid

    Nobid keskittyi maksamisen käyttötapauksiin erityisesti Pohjoismaissa ja Baltiassa.

    DC4EU

    DC4EU oli laajan mittakaavan pilotti, jonka teemoina olivat koulutuksen ja ammattipätevyyksien sekä sosiaaliturvan käyttötapaukset. DC4EU päättyi 31.7.2025.

    • Opetushallitus osallistui DC4EUn korkeakoulusektorin tutkintotodistuksiin liittyviin käyttötapauksiin.
    • Kela osallistui sosiaaliturvan käyttötapausten pilotointiin tarkkailijaroolissa.
  • eIDAS-asetuksen kansallinen toimeenpano

    Suomessa kansallista täytäntöönpanohanketta ohjaa Valtiovatainministeriö. Digitaalista identiteettilompakkoa toteuttaa kansalaisille Digi- ja väestötietovirasto (DVV). Poliisi tulee myöntämään digitaalisen henkilöllisyystodistuksen ja DVV sitä vastaavan todisteen lompakkoon. Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) puolestaan vastaa yrityksille myönnettävien yrityksen tunnistetietojen tuottamisesta. 

    Osana kansallista täytäntöönpanoa Valtiovarainministeriö vastaa myös kansallisen lainsäädännön valmistelusta. VM pyysi kesällä lausuntoja kansallisen lainsäädännön luonnokseen, lausuntoaika päättyi 29.8.2025. Findynetin lausunnon lisäksi pääset tutustumaan muihin annettuihin lausuntoihin lausuntopalvelussa.

    DVVn pitää säännöllisesti tiedotustilaisuuksia kansallisesta toimeenpanosta ja julkaisee sivuillaan kattavasti tietoa aiheesta.

  • Lompakkokehitys

    Digitaaliset lompakot kehittyvät parhaillaan kovaa vauhtia. Lompakkotoimijoita on runsaasti ja niiden taustat vaihtelevat merkittävästi.

    Euroopan mailla on hyvin erilaisia lähestymistapoja EUDI-lompakoiden tuomiseksi kansalaisten käyttöön. Osa maista on valinnut rakentaa lompakon itse, kun taas toiset hyödyntävät kaupallisten toimijoiden ratkaisuja. Lisäksi EU tuottaa avoimen lähdekoodin referenssitoteutusta.

    Alla on keskeisiä linkkejä, joiden kautta voi tutustua lompakkokenttään.

    Digitaalisia todistelompakoita on jo saatavilla runsaasti

    OpenWallet Foundation tarjoaa palvelua Wallet and Agent Overview, jossa pidetään yllä tietoa lompakkosovelluksista ja niiden kyvykkyyksistä.

    Findynet rahoittaa tällä hetkellä kuuden eri toimijan (Animo, Gataca, Impierce, Sphereon, Toppan ja Ubique) kehitystyötä, jossa  olemassa olevia lompakkoratkaisuja kehitetään tukemaan  DIIP-yhteentoimivuusprofiilia sekä suomen ja ruotsin kieltä.

    EUDI-lompakoita kehitetään

    Uudistetun eIDAS-asetuksen mukaiset lompakot on tuotava kansalaisten saataville jouluaattoon 2026 mennessä. Näitä lompakoita voi hyödyntää todisteiden välittämisen lisäksi tunnistautumis- ja allekirjoitusvälineinä.

    Hyödyntääkseen EUDI-lompakoita palveluntarjoajan on rekisteröidyttävä. EUDI-lompakot toimivat vain Euroopassa rekisteröityjen tahojen palveluissa.

    EU tuottaa arkkitehturidokumentaatiota ja referenssitoteutuksen, joista voit lukea lisää täällä.

    DVV vastaa suomen EUDI-lompakon kehityksestä.  DVV:n julkisesta työtilasta löytyy kaikkea usein kysytyistä kysymyksistä aina muiden tietolähteiden linkkeihin. Aiempia DVV:n lompakkokokeiluja on dokumentoitu Eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon pilotoinnin julkiseen dokumentaatioon. 

    EUDI-lompakoita voivat Suomessa tarjota myös yksityisen sektorin toimijat.

    Organisaatiolompakot ovat herättäneet laajaa keskustelua EU:ssa. EU-komissio järjesti keväällä tietopyynnön aiheesta, jonka jatkona EU-tason linjauksia odotetaan loppuvuodesta.

  • Todisteiden myöntäminen ja vastaanottaminen

    Kaikki organisaatiot, jotka haluavat myöntää tai vastaanottaa digitaalisia todisteita, tarvitsevat tähän tarkoitukseen yksinkertaisen ohjelmiston eli todisteagentin. Näitä on tarjolla runsaasti monilta myös lompakoita tarjoavilta toimijoilta. Agentteja löytyy avoimen lähdekoodin versioina tai niitä voi ostaa palveluna. Agentin avainominaisuudet ovat turvallisen yhteyden muodostaminen organisaation järjestelmien ja asiakkaan lompakon välille ja kyky välittää todisteita näiden välillä.

    OpenWallet foundationin Wallet and Agent Overview-palvelusta löytyy tietoa todisteagenteista ja niiden kyvykkyyksistä kuten digitaalisten todisteiden myöntäminen (issuer) ja hyödyntäminen (verifier).

  • Todistekehityksen tilannekuva

    Findynet toteuttaa yhdessä yhteentoimivuuden sparrausryhmän kanssa tilannekuvan suomen julkisen sektorin suunnitelmista. Tilannekuva toteutetaan kuluvan syksyn aikana.

    Tilannekuvassa ei toisteta esimerkiksi EU-hankkeissa ja Findynetin ekosysteemeissä mukana olevia yritysten käyttötapauksia. Moni todisteiden käyttötapaus liittyy sekä yksityiseen että julkiseen sektoriin.

    Voit jakaa meille oman organisaatiosi suunnitelmat lähettämällä viestin osoitteeseen info@findy.fi.

  • Muut kokeilut ja pilotit

    MyHealt@MyHands: EU-rahoitteinen MyHealth@MyHands-projekti edistää EU-kansalaisten mahdollisuutta hallita omia terveystietojaan digitaalisesti. Tavoitteena on, että jokaisella on turvallinen pääsy omiin terveystietoihin ja mahdollisuus jakaa niitä hallitusti esimerkiksi digitaalisen lompakon kautta.

    Luvat ja valvonta kokeilu (PoC): Luvat ja valvonta -palvelu ja Tietoevry Create selvittivät TEM:n käynnistämässä kokeilussa, voisiko ratkaisuja laajan hankkeen lupien hallintaan löytyä organisaatiolompakosta. Kokeilua esiteltiin Findynetin lokakuun ekosysteemifoorumissa.

Käyttötapausten tunnistaminen ja analysointi

Yllä mainittujen kokeilujen ja pilottien lisäksi lompakoiden ja todisteiden mahdollisuuksia on tarkasteltu monissa organisaatioissa. Digitaaliset todisteet ja lompakot ovat luonteeltaan yleiskäyttöisiä välineitä, joiden avulla organisaatiot voivat välittää tietoa luotettavasti digitaalisessa muodossa. Hyödyt vaihtelevat sen mukaan, tarkastellaanko prosesseja todisteen myöntäjän vai hyödyntäjän näkökulmasta. Yleiskäyttöisyytensä ansiosta niitä voidaan soveltaa laajasti, ja mahdollisuuksia on tunnistettu ja kuvattu useissa hankkeissa.

Useilla organisaatioilla on parhaillaan käynnissä selvityksiä, joissa pyritään tunnistamaan ja priorisoimaan eri toimialoihin liittyviä käyttötapauksia. Alla on koottu esimerkkejä meneillään olevista ja päättyneistä selvityksistä, joissa on tarkasteltu mahdollisuuksia ja käyttötapauksia.

  • Kuntaliitto on julkaissut kattavan paketin eIDASin vaikutuksista kuntien näkökulmasta. Työ jatkuu syksyllä 2025 EUDI-lompakoita koskevan esiselvityksen kautta.
  • Yrityksen digitalous -hanke kartoitti laajasti yritysten käyttötapauksia, tunnistetut tapaukset löytyvät hankkeen loppuraportista.

Keväällä käynnistyi myös julkishallinnon koordinointiverkosto yritysten lompakolla asioinnin edistämiseksi. Verkoston tarkoituksena on lisätä yhteistä ymmärrystä kokonaiskuvasta ja varmistaa että julkishallinnossa eri yhteyksissä tapahtuva kehittäminen toimii yhteen. PRH vetää tätä asiassa aktiivisten virastojen ja ministeriöiden yhteistä koordinointiverkostoa osana Yrityksen digitalouden ekosysteemiä.

Onko organisaatiossasi tehty aiheesta selvitys, joka puuttuu listalta? Kerro siitä meille lähettämällä viesti osoitteeseen info@findy.fi.

Haluatko kuulla lisää?

Tilaa Findynet-uutiskirje

Uutiskirjeen tilaajana saat kuukausittain tietoa Findynetin ajankohtaisista asioista.
Findynet Osuuskunta käyttää antamiasi tietoja vain ajankohtaisista asioista tiedottamiseen. Sinulla on mahdollisuus perua uutiskirjeen tilaus milloin tahansa.
Tilaa uutiskirje
Tietosuojaseloste

1. Rekisterinpitäjä

Findynet Osuuskunta

Yhteystiedot

c/o EMU Growth Partners Oy
PL 1188
00101 Helsinki
info@findy.fi

Rekisteristä vastaava henkilö

Samuel Rinnetmäki
040 534 4332
samuel.rinnetmaki@findy.fi

2. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja peruste

Findynet Osuuskunnan käsittelee henkilötietoja asiakassuhteen hoitamiseen, palveluista viestimiseen, markkinointitarkoitukseen sekä Osuuskunnan palveluiden tarjoamiseen, kehittämiseen ja suunnitteluun. Käsittelyn perusteena on Findynet Osuuskunnan oikeutettu etu hoitaa asiakas- ja kumppanisuhteita ja markkinoida tuottamiaan palveluita.

3. Rekisteröidyt

Käsittelemme seuraaviin ryhmiin kuuluvien henkilöiden tietoja:

  • Asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat
  • Yhteistyökumppanit ja potentiaaliset yhteistyökumppanit
  • Verkkosivujen kävijät (evästeet ja analytiikka)

4. Käsiteltävät henkilötiedot

Käsittelemme seuraavia tietoja:

Perustiedot:

  • Nimi
  • Osoite
  • Sähköposti
  • Puhelinnumero
  • Asema tai tehtävä yrityksessä
  • Yrityksen nimi ja perustiedot

Yhteydenpitoon liittyvät tiedot

  • Yhteydenotot, sähköpostit ja palautteet
  • Uutiskirjeen tilaukset ja markkinointiluvat

Asiakastiedot

  • Tiedot ostetuista tuotteista / palveluista

Verkkosivujen selailutiedot

  • Tiedot verkkosivujen selailusta

5. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet, joiden käyttämistä koskevat pyynnöt tulee tehdä osoitteeseen info@findynet.fi

Oikeus saada tutustua tietoihin

Rekisteröidyllä on oikeus saada vahvistus siitä käsittelemmekö häntä koskevia henkilötietoja. Mikäli rekisteröidyn tietoja käsitellään, on hänellä oikeus saada jäljennöstä käsiteltävistä henkilötiedoista.

Oikeus tietojen oikaisemiseen

Rekisteröity voi pyytää oikaisemaan häntä koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.

Vastustamisoikeus

Rekisteröity voi vastustaa henkilötietojen käsittelyä tietyissä tilanteissa: tietosuoja.fi/oikeus-vastustaa-kasittelya.

Suoramarkkinointikielto

Rekisteröidyllä on oikeus kieltää tietojen käyttäminen suoramarkkinointiin.

Poisto-oikeus

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojen poistamista, jos tietojen käsittely ei ole tarpeen. Käsittelemme poistopyynnön, jonka jälkeen joko poistamme tiedot tai ilmoitamme perustellun syyn, miksi tietoja ei voida poistaa.

On huomioitava, että rekisterinpitäjällä voi olla lakisääteinen tai muu oikeus olla poistamatta pyydettyä tietoa. Rekisterinpitäjällä on velvollisuus säilyttää kirjanpitoaineisto Kirjanpitolaissa (luku 2, 10 §) määritellyn ajan (10 vuotta) mukaisesti. Tämän vuoksi kirjanpitoon liittyvää aineistoa ei voida poistaa ennen määräajan umpeutumista.

Oikeus rajoittaa tietojen käsittelyä

Rekisteröity voi pyytää rajoittamaan itseään koskevien henkilötietojen käsittelyä mikäli kiistää henkilötietojen paikkansapitävyyden tai on vastustanut käsittelyä ja vastustuspyyntö on käsiteltävänä.

Suostumuksen peruuttaminen

Jos rekisteröityä koskeva henkilötietojen käsittely perustuu ainoastaan suostumukseen, eikä esim. asiakkuuteen tai jäsenyyteen, voi rekisteröity peruuttaa suostumuksen.

Rekisteröity voi valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rajoitamme kiistanalaisten tietojen käsittelyä siksi aikaa, kunnes asia saadaan ratkaistua.

Valitusoikeus

Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle kantelu, jos hän kokee, että rikomme henkilötietoja käsitellessämme voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä.
Tietosuojavaltuutetun yhteystiedot: www.tietosuoja.fi/fi/index/yhteystiedot.html

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Henkilötietoja kerätään asiakkaalta itseltään asiakkaansuhteen syntyessä sekä rekisteripitäjän järjestelmistä palveluihin verkkolomakkeiden kautta. Lisäksi päivitetään viranomaislähteistä tai muilta palveluntarjoajilta, millä varmistetaan tiedon ajantasaisuuden.

7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset

Tietoja ei pääsääntöisesti luovuteta markkinointitarkoituksiin Findynet Osuuskunnan ja sen jäsenorganisaatioiden ulkopuolelle.

8. Käsittelyn kesto

Henkilötietoja käsitellään vain niin kauan kun niiden säilyttäminen on tarpeellista, esimerkiksi asiakkuuden voimassaolon ajan tai kirjanpitolain vaatimusten mukaisen ajan. Markkinointilistaltamme rekisteröity pääsee poistumaan itse lähettämässämme markkinointisähköpostissamme olevan linkin kautta taikka lähettämällä viestin osoitteeseen:
info@findynet.fi.

9. Henkilötietojen käsittelijät

Rekisterinpitäjä, tämän työntekijät ja alihankkijat käsittelevät henkilötietoja. Voimme myös ulkoistaa henkilötietojen käsittelyn osittain kolmannelle osapuolelle, jolloin takaamme sopimusjärjestelyin, että henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti.

10. Tietojen siirto EU:n ulkopuolelle

Henkilötietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

11. Automaattinen päätöksenteko ja profilointi

Emme käytä tietoja automaattiseen päätöksentekoon tai profilointiin.

12. Evästeet ja selailun seuranta

Keräämme käyttäjän päätelaitetta koskevia tietoja evästeiden (”cookies”) ja muiden vastaavien tekniikoiden, kuten selaimen paikallisen tietovaraston, avulla. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät usein nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat selaimet.

Sivustomme käyttää Piwik Pro -palvelua selailun seurantaan.

Sivuillamme on myös linkkejä muihin sivustoihin ja palveluihin. Me emme vastaa näiden ulkopuolisten sivustojen yksityisyydensuojakäytännöistä tai sisällöistä. Kolmannet osapuolet voivat asettaa evästeitä käyttäjän päätelaitteelle käyttäjän vieraillessa palveluissamme tilastoidakseen eri sivustojen kävijämääriä.