Joukkoliikenteen eläkeläisalennuksen digitalisointi alkaa

HSL, Kela ja Findynet Osuuskunta ovat käynnistäneet yhteisen hankkeen, jonka tavoitteena on digitalisoida HSL:n joukkoliikennevälineissä eläkeläisalennuksen saamiseksi vaadittava eläkeläistodistus. Yhteisenä tavoitteena on, että tulevaisuudessa eläkeläinen voi osoittaa oikeutensa alennukseen sähköisiä itsepalvelukanavia käyttäen.

”Digitaaliset todisteet tarjoavat meille mahdollisuuden parantaa merkittävästi asiakkaiden kokemusta” HSL:n asiakasdatan liiketoimintapäällikkö Ville Käkelä kertoo.

”Todisteen avulla saamme tiedon alennusperusteesta helpolla ja luotettavalla tavalla omaan järjestelmäämme.” Käkelä jatkaa.

Tällä hetkellä eläkeläisalennuksen saadakseen eläkeläiset hakevat Kelalta todisteen ja vievät se HSL:n palvelupisteeseen. Hankkeessa haluamme suunnitella sujuvan digitaalisen prosessin, jossa Kela myöntää eläkeläiselle todisteen tämän digitaaliseen lompakkoon. Eläkeläinen voi hyödyntää todistetta esittämällä sen HSL:n sähköisessä asiointipalvelussa.

Tavoitteena yleiskäyttöinen ratkaisu

Samaa ratkaisua voidaan käyttää myös muiden erityisryhmien, kuten opiskelijoiden todisteiden esittämiseen. Kokeiluhankkeeseen voivat liittyä myös muut joukkoliikennepalveluiden tarjoajat. Kokeilun jälkeen samoja todisteita voivat hyödyntää kaikki erityisryhmille alennuksia ja muita etuja tarjoavat organisaatiot.

”Sähköinen asiointi vähentää jonoja ja ruuhkaa palvelupisteissämme sekä paperisten todistusten myöntämiseen käyttämäämme työtä. Suurin hyöty digitalisoinnista syntyy asiakkaalle, jonka ei enää tarvitse käydä kahdessa palvelupisteessä vaan hän voi hoitaa asiansa kotisohvalta. Näemme digitaaliset todisteet tulevaisuuden ratkaisuna moneen eri käyttötapaukseen, joista tämä eläkeläistodiste on vain ensimmäinen.” Kertoo Kelan liiketoiminta-analyytikko Teemu Hyytiäinen.

 

Findynet Osuuskunnan ekosysteemi- ja tarjoomajohtaja Annika Koli jatkaa: ”Tämän hankkeen käynnistyminen on merkittävä pelinavaus vahvistettujen todisteiden tuomiseksi osaksi jokapäiväistä elämäämme. Digitaaliset todisteet tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia helpottaa asiointia, parantaa prosesseja ja luoda uusia liiketoimintamalleja tulevaisuudessa.”

Findynet koordinoi hanketta

Findynet Osuuskunta toimii hankkeen koordinaattorina ja ohjaa yhteistyötä. Otamme mielellämme hankkeeseen mukaan myös muita erityisryhmien todisteiden digitalisoinnista kiinnostuneita toimijoita, kuten joukkoliikennepalveluiden tarjoajia sekä organisaatioita, jotka voivat toimia erityisryhmien todisteiden myöntäjinä.

Hankkeen ensivaiheessa aikana uutta toimintatapaa pääsevät kokeilemaan valitut testikäyttäjät. Hankkeen ensivaiheessa ei käytetä oikeita henkilötietoja eivätkä testikäyttäjät pääse vielä hyödyntämään alennusoikeutta oikeiden matkalippujen ostamiseen. Ensivaiheen jälkeen ratkaisu on tarkoitus tuoda ensin rajatun pilottiryhmän käyttöön ja saada se yleisesti saataville asteittain, aikaisintaan vuoden 2024 loppupuolella.

Lisätietoja hankkeesta

Mikäli kiinnostuit hankkeesta ja haluat kuulla lisää, ota meihin yhteyttä:

Findynet Osuuskunta: Annika Koli, annika.koli@findy.fi

HSL: Ville Käkelä, ville.kakela@hsl.fi

Kela: Teemu Hyytiäinen, teemu.hyytiainen@kela.fi

Lisää kirjoituksia